V dnešnom článku vám poradím vec, o ktorej vie len málo ľudí a o ktorej letecké spoločnosti, najmä tie nízkonákladové, hovoria veľmi nerady. Ide o povinnosť vrátiť letiskové poplatky každému cestujúcemu, ktorý nevyužije svoju letenku. Keďže často ide o nemalé sumy, som veľmi prekvapený, že sa o tejto téme nehovorí oveľa viac.
Poznáte to – kúpite si letenku, no udalosti sa zbehnú tak, že nakoniec nemôžete letieť. Ak ste si nepriplatili za flexibilnú letenku alebo ste si nepoistili storno, väčšinou vám zostanú len oči pre plač. Môžete si síce zmeniť dátum letu, no za túto zmenu si letecké spoločnosti väčšinou účtujú vysoký poplatok (50 – 95 € v Ryanair alebo 30 – 40 € vo Wizz Air) a navyše musíte doplatiť prípadný rozdiel v cene letenky. Posunúť letenku niekomu inému tiež nie je riešenie, tam sú poplatky ešte vyššie (160! € v Ryanair a 45 € vo Wizz Air).
Ak váš let meškal alebo bol zrušený, možno máte nárok na kompenzáciu.
Pomoc so získaním kompenzácie vám poskytne ClaimCloud.
Ak teda svoju letenku nevyužijete, máte právo na vrátenie letiskových poplatkov a iných daní. Tie ste zaplatili už pri rezervácii letenky, no letecká spoločnosť ich platí iba za skutočný počet pasažierov. Ak teda do lietadla nenastúpite, letecká spoločnosť za vás letiskové poplatky ani iné dane vyrúbené štátom zaplatiť nemusí. Peniaze jej teda zostávajú a nič jej neprikazuje vrátiť vám ich automaticky. Trochu mi to pripomína neoprávnené obohacovanie a aj preto sa divím, že sa do toho ešte nikto takpovediac neobul (SOI, štát, EÚ).
Vzhľadom na cenovú politiku leteckých spoločností často nejde pri letiskových poplatkoch o malé sumy. Napríklad pri letenke z Viedne do Ríma so spoločnosťou Eurowings mi naposledy letiskové poplatky a iné dane vyšli na cca 34 € pri celkovej cene letenky 60 €.
Žiadosť o vrátenie letiskových poplatkov
Aby vám letiskové poplatky vrátili, musíte ich o to požiadať. Väčšinou tak musíte urobiť do určitého času od dátumu letu (mesiac, tri mesiace) a zvyčajne stačí poslať e-mail alebo vyplniť formulár na stránke prepravcu. Niektoré spoločnosti si za vrátenie letiskových poplatkov účtujú poplatok, no stále sa vám z ceny letenky vráti aspoň niečo.
Kamarát mal letenky pre 2 osoby z Viedne do Paríža CDG (Vueling/LEVEL). Zo zaplatených 194,36 € sa mu vrátilo 121,26 €.
Návštevníčka tejto stránka Mária nevyužila letenky s TAP Portugal. Zo 191,57 € dostala vrátených 68,70 €.
Nižšie uvádzam bližšie informácie o spôsobe podávania žiadosti o vrátenie letiskových poplatkov v jednotlivých leteckých spoločnostiach. Nie vždy to musí fungovať, ale za pokus to určite stojí.
Ryanair: Výšku letiskových poplatkov nie je ľahké zistiť, keďže Ryanair ich niekedy ani neplatí (výsledok ich vyjednávaní s menšími letiskami). V niektorých krajinách však spoločnosť platí dane, ktoré vám v prípade nevyužitia letu patria.
O vrátenie poplatkov môžete požiadať do 1 mesiaca od nevyužitého letu. Žiadosť sa podáva prostredníctvom tohto formuláru (ako dôvod treba vybrať Žádost o vrácení daní (za nerealizovaný let)) a za jej vybavenie si spoločnosť účtuje poplatok 20 € na pasažiera (ak sú vracané poplatky nižšie, spoločnosť vám nič nevráti).
Wizz Air: Pri žiadosti o vrátenie letiskových poplatkov/daní je potrebné vyplniť reklamačný formulár (v políčku „Predmet“ vyberte možnosť „Odletová daň a vrátenie daní“). Podľa vyjadrenia leteckej spoločnosti sa však vracia iba Air Passenger Duty Tax, ktora sa vzťahuje na všetky lety zo Spojeného kráľovstva. Ak chcete požiadať o vrátenie tejto dane, vyplňte kontaktný formulár (musíte sa prihlásiť alebo si vytvoriť konto), pričom ako typ správy zadajte Reklamácia a ako predmet vyberte Odletová daň a vrátenie daní. Samozrejme sa môžete zahrať na neznalého a požiadať o vrátenie poplatkov a daní za akýkoľvek iný let, šanca na úspech však asi nie je veľmi vysoká.
Austrian Airlines: Ak požadujete vrátenie letiskových poplatkov, kontaktujte slovenské call centrum leteckej spoločnosti na čísle 02/5011 2325. Pracovníkovi zákazníckej linky nadiktujete kód svojej rezervácie a žiadosť spolu doriešite. Rovnako môžete spoločnosť kontaktovať prostredníctvom kontaktného formuláru (v políčku Permanent residence of passenger vyberiete Slovakia a v políčku Your Issue postupne zvolíte Inquiry, After Trip / Baggage a Other Issue). Kontaktný formulár treba vypísať v angličtine, žiadosť o vrátenie poplatkov uvediete v štvrtom kroku Your Message.
Eurowings: Low cost vetva Lufthansy vám letiskové poplatky a dane vráti, ak o to požiadate prostredníctvom kontaktného formuláru (v časti Please select a topic vyberte možnosť „Refund request“ a v časti Category zvoľte „Taxes and fees“).
ČSA: Žiadosť o vrátenie letiskových poplatkov treba odoslať prostredníctvom kontaktného formuláru (dôvod refundácie Na vlastní žádost). Refundácia by mala byť vykonaná najneskôr do 10 pracovných dní.
Lufthansa: Ak ste nevyužili čo i len jeden smer na svojej letenke s touto nemeckou spoločnosťou, zavolajte na slovenské call centrum 02/5011 2125, kde môžete požiadať o vrátenie letiskových poplatkov (pripravte si kód rezervácie). Tie by vám mali byť následne vrátené na účet do 14 dní.
Vueling/LEVEL: Na odoslanie žiadosti použite chatbota (iba v angličtine). Peniaze by vám mali byť vrátené do 30 dní od odoslania žiadosti rovnakou platobnou metódou, akú ste použili pri rezervácii.
Ak máte osobnú skúsenosť so žiadosťou o vrátenie letiskových poplatkov, napíšte mi do komentárov, možno tým niekomu pomôžete.
Úvodná fotka: Christian Dubovan na Unsplash.
Pingback: El Mundo Travel Blog | Letiskové poplatky a ich vrátenie
Pingback: Kompenzácia za zrušený let | | Cestujeme po svete