Stratená zapísaná batožina je síce veľmi nepríjemná, no pomerne bežná vec. Keď vezmeme do úvahy množstvo batožiny, ktoré letecké spoločnosti na celom svete prevážajú, bol by zázrak, keby sa nejaký ten kufor či taška z času na čas nestratili. Oslovili sme preto letiská v Bratislave a Košiciach a prinášame vám kompletný prehľad informácií o stratenej batožine, a tiež rady ako svoju stratenú batožinu „nájsť“ alebo lepšie, ako sa strate batožiny vyhnúť.
Na začiatok zopár ohromujúcich čísiel (scoop.co.nz):
- V roku 2010 bolo vo svete omeškaných, poškodených alebo stratených viac ako 29 miliónov kusov batožiny.
- Každú hodinu sa v priemere „zapatrošilo“ až 80 657 kusov batožiny.
- Na každých 100 pasažierov v leteckej preprave pripadá 1,2 kusov stratenej/poškodenej/omeškanej batožiny.
- Stratená batožina stála letecký priemysel v roku 2010 približne 2,94 miliardy amerických dolárov.
Informácie zo slovenských letísk tieto čísla viac-menej potvrdzujú. Čo sa týka stratenej batožiny, na košickom letisku evidujú v priemere iba 2-3 kusy batožiny za rok. Pokiaľ ide o omeškanú batožinu (batožina, ktorá priletí do cieľovej destinácie až po pasažierovi), v priemere môžeme hovoriť o 1 kuse omeškanej batožiny na 1 prílet. Podľa Dany Madunickej, PR manažérky a hovorkyne Letiska M.R. Štefánika v Bratislave, je percento, resp. promile stratenej batožiny vyššie v prípade letísk, na ktorých cestujúci prestupujú na nadväzné lety (globálne pripadá na transferové letiská až 51 % zapatrošenej batožiny).
V spolupráci s portálom Netfinancie.sk vám ponúkame možnosť objednať si najvýhodnejšie Cestovné poistenie vrátane poistenie batožiny.
Najčastejšími dôvodmi straty/omeškania batožiny je jej chybné naloženie (na palubu iného lietadla), nenaloženie (batožina zostáva v mieste odletu), resp. nevyloženie batožiny v cieľovej destinácii. Ako uvádza zástupkyňa Letiska Košice, častým dôvodom nenaloženia batožiny je odtrhnutie batožinovej prívesky, čo znemožní triediarni identifikovať lietadlo, do ktorého treba batožinu naložiť.
Zaujímavosť: Medzi nevyzdvihnutou batožinou v Centre nevyzdvihnutej batožiny v americkom štáte Alabama bol aj živý štrkáč, egyptské artefakty z obdobia 1500 p.K. a kamera určená do raketoplánu.
Čo robiť, ak sa vám stratí batožina?
V tomto prípade treba ihneď v mieste príletu kontaktovať príslušné reklamačné oddelenie (často nazývané aj Lost and Found alebo Baggage Claim Office), kde sa spíše tlačivo PIR – Property Irregularity Report. Údaje z tohto tlačiva sa zadajú do celosvetového vyhľadávacieho programu World Tracer, v ktorom sa porovnávajú chýbajúce batožiny s batožinami, ktoré boli na letiskách vo svete nájdené bez majiteľa. Ak dôjde ku zhode, takáto batožina je následne doručená na letisko, ktoré je najbližšie k adrese doručenia.
Ako ďalej uvádza Dana Madunická, problém môže nastať, keď dané letisko (ide najmä o niektoré stredomorské letiská a letecké spoločnosti) nie je predplatiteľom systému World Tracer. V takom prípade sa „pátranie“ po stratenej batožine uskutočňuje pomocou telexov, čo môže čakanie cestujúceho predĺžiť.
Kto je zodpovedný za stratu batožiny a jej nájdenie?
Všetká zodpovednosť za stratu, poškodenie, resp. vykradnutie batožiny leží na pleciach leteckej spoločnosti. Rovnako je letecký prepravca zodpovedný aj za jej vyhľadanie a následné doručenie cestujúcemu na adresu, ktorú uvedie pri spísaní PIR. Ak letecká spoločnosť nemá na danom letisku zastúpenie, väčšinou si na túto službu najmä handlingovú spoločnosť.
Mám nárok na odškodnenie?
Podľa zástupkyne košického letiska si letecké spoločnosti väčšinou vyhradzujú 24 hodín na doručenie omeškanej batožiny bez možnosti kompenzácie. Často sa stáva, že letecká spoločnosť preplatí zahraničným cestujúcim aspoň nákup základných hygienických potrieb. Pravidlá jednotlivých leteckých spoločností sa výrazne líšia, a preto je treba otázku kompenzácie vždy riešiť priamo s vaším prepravcom.
Kam mi stratenú batožinu doručia?
Adresu doručenia uvádzate vždy pri spisovaní zápisu o stratenej batožine. Často sa do zápisu uvedú viaceré adresy, v závislosti od vášho cestovného harmonogramu. Presné miesto doručenia sa však vždy pred doručením batožiny overuje priamo s cestujúcim.
Užitočné tipy na záver
Zástupkyne bratislavského a košického letiska vám ponúkajú niekoľko užitočných tipov, ktoré vám pomôžu vyhnúť sa problémom so stratou batožiny:
- Vždy majte na svojej batožine čo najpresnejšie vyplnený batožinový štítok. V mnohých prípadoch je práve tento kúsok papierika na batožine hlavným zdrojom informácií o batožine nájdenej bez majiteľa, ktoré sú následne zadávané do programu World Tracer. Batožinový štítok sa môže zdať ako prežitok, ale v skutočnosti značne urýchľuje vyhľadanie a doručenie omeškanej batožiny.
- Pokiaľ to je možné, vyhýbajte sa letom s krátkym prestupovým časom.
- Čo sa týka poškodenia batožiny, najmenej sú reklamované látkové kufre. Ďalším pomocníkom proti poškodeniu batožiny je jej zabalenie do fólie.
- Batožina s množstvom úchytiek, zipsov, strapcov, vreciek a popruhov je náchylnejšia na zachytenie pri prechode bezpečnostnou kontrolou a jej možnú stratu.
- Všetky cennosti a krehké veci (šperky, fotoaparát, peniaze a pod.) si pribaľte do príručnej batožiny. Väčšina leteckých spoločností za podobné predmety v zapísanej batožine neručí.
- Poškodenie batožiny, resp. stratu jej obsahu treba nahlásiť priamo na letisku, resp. do 7 dní od príletu.
- Pre ľahšiu identifikáciu svojej batožiny použite nejakú jedinečnú vec (napríklad farebnú stužku obviazanú na rúčke). Pri strate batožiny nezabudnite túto skutočnosť uviesť aj v tlačive PIR.
Obrázok: rnw.nl